Når man kigger på prisskiltet til en iPhone 6 er der typisk to reaktioner. Der er dem der synes det er meget fair, det er jo en god telefon og den kan så meget, så 6.000 får sådan en virker meget rimeligt. Det er den ene gruppe. På den anden side står dem der synes at det simpelthen er helt urimeligt at en telefon skal koste så meget, og de kan ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre. De tænker – hvordan kan en telefon nogen sinde komme op at koste så meget – et rigtig godt spørgsmål, som vi her forsøger at give dig svaret på.
Det er konkurrenternes skyld
Hvis man skal forstå hvorfor en iPhone 6 koster som den gør, så bliver man også nødt til at kigge på basal psykologi, og basal forståelse for hvordan et marked fungerer.
For lad os starte med at slå fast – Apple har en vis legemsdel fuld af penge, og de lavet milliardoverskud efter milliardoverskud. De har så mange penge at der slet ikke er nogen grund til at deres telefon skal koste så meget. De kunne sagtens sætte prisen ned uden at det ville røre dem en tøddel. Men de gør det ikke. Fordi det vil ødelægge deres brand for meget.
Lad os kigge på en telefon som mange siger er det eneste reelle alternativ til iPhone, nemlig en Samsung Galaxy. Samsung og Apple har efterhånden fundet sammen i sådan en sjov symbiose hvor de hver især laver en ny telefon hvert år, men hvor Apples så kommer om efteråret, og Samsungs kommer om foråret. Når den respektive telefon kommer er det den bedste på markedet et halvt års tid, hvorefter konkurrentens telefon så kommer, og i øvrigt også har kopieret det bedste fra den anden telefon (og jo – de gør det, og de gør det begge to).
Men hvad koster sådan en Samsung så? Jo det koster stort set det samme som en iPhone, måske en lille smule mindre. Man skulle derfor tro at en måde for Apple at vinde prisen kunne være at sætte deres iPhone 6 pris ned?
Lacoste Effekten
Men hvad ville der ske hvis nu prisen røg ned? Ville det betyde at der så var mange flere der købte? Nej, der ville nok ske det der hedder en Lacoste Effekt. Produktet ville blive billigere, og så ville der ikke være lige så mange som ville synes at det var fedt, de ville tænke at Samsung jo måtte være den bedste siden det var den dyreste, og så ville de købe den i stedet. Apple ville altså miste deres eksklusivitet, deres lækkerhed, alt det der har gjort at man køber en Apple i stedet for en af konkurrenterne. Og det er de ikke interesseret i, og derfor er prisen som den er (men som iPhoneluppen også viser er der dog forskelle fra forhandler til forhandler.)
Effekten er i øvrigt opkaldt efter Lacoste, som nemlig gjorde præcis det samme engang i 80’erne. Dengang var brandet mega populært, ekstremt eksklusivt, og også rigtig dyrt. Men så kom der nogle nye ejere til, og de tænke at der var jo mange der gerne ville købe, men også mange der ikke havde råd. Så hvis de satte prisen ned var der mange flere der havde råd til at købe, så ville de sælge meget mere, og så ville de tjene endnu flere penge. Sådan gik det ikke, og mærket mistede alt popularitet.
Så nu ved du hvorfor en iPhone 4 koster det den gør – ikke fordi det er det som det koster at lave den, men fordi det er det den skal koste hvis folk skal gide købe den.